De 5 viktigste forbrukertrender i år
**OLE PETTER NYHAUG:** mener markedet vet hva de vil ha på matfronten i 2016.
Foto: Terje Pedersen / NTB scanpixInspirasjonEnkelt, smart, moralsk, sunt og estetisk, er i følge trendekspert Ole Petter Nyhaug de viktigste trendene hos forbrukeren i 2016.
Ole Petter Nyhaug, Opinion, ekspert på trender og forbruk åpnet Møllerens seminar 2016 på Sentralen i Oslo, med å dele det som etter hans syn er de viktigste trendene hos forbrukerne dette året.
Nyhaug har delt inn trendene i grupper med forbrukere basert på hva de forskjellige gruppene er opptatt av. I kommentarfeltet brukte folk ord som landssvik, forræderi og forbrytelse.
Livet i flytsonen
Forbrukeren vil ikke stå i kø, og livet skal være enkelt og greit. Folk i denne gruppen kalles den sømløse forbuker og kjøper matvarer på nett og får middagskasser på døra. Kunden er villig til å betale ekstra for et enkelt liv.
Valgene skal være enkle. Nyhaug peker på en hamburgerkjede i USA som er i voldsom vekst, Five Guys. De selger hamburgere og pommes frites og har kun to menyvalg; med eller uten ost. De nærmer seg McDonalds i omsetning i USA. Så selv om det er en trend å ville ha stort utvalg, så velger ofte folk det kjente og det de vet de liker.
Forbruker vil ha premium produkter, men til en god pris. Folk er opptatt av gode
handler, de vil føle at de har gjort et godt kjøp på en godt produkt. Denne forbruker kalles den optimaliserte forbruker, og han kan gjerne kjøpe sykkel til 30 000 kroner som bare brukes en time i uka. Ikke nødvendigvis for å få anerkjennelse fra naboen, men for å optimalersere sin egen sykkelopplevese. Maks effekt.
Fakta om Baker Hansen
- Grunnlagt i 1983 av Stordalen
- Ble i 1990 Norges største utsalg for bakevarer.
- Enda et punkt her
- Og så til slutt noen saftige fakta her
Kilde: Wikipedia
Best og smartest
Forbruker vil ha premium produkter, men til en god pris. Folk er opptatt av gode handler, de vil føle at de har gjort et godt kjøp på en godt produkt. Denne forbruker kalles den optimaliserte forbruker, og han kan gjerne kjøpe sykkel til 30 000 kroner som bare brukes en time i uka. Ikke nødvendigvis for å få anerkjennelse fra naboen, men for å optimalersere sin egen sykkelopplevese. Maks effekt.
**KONGELIGE EIERE:** Baker Hansen har overraskende nok kongefamilien på eiersiden. Her avbildet i fasjonable Baker Hansen i Fredrikstad.
Foto: Lise Åserud / NTB scanpixFolk ønsker å føle seg smarte. Apper som sammenligner priser på de samme varene i forskjellige butikker er i vekst. Folk kaster seg over tilbud i dagligvarebutikker som smågodt til 2.90 kroner per hekto, ribbe til 29 kroner kiloen og lignende. Denne forbrukeren kan velge et billig produkt den ene dagen og et premium produkt den neste.
Moralsk velvære
Det finnes også en etisk dimensjon i valget av produkter. Denne forbrukeren vil være ansvarlig, men kan ikke sette seg inn i alt. Men det er viktig at maten er kortreist, økologisk og er bærekraftig. Dette er den moralske forbruker. 40 prosent av norske forbrukere sier at de vil velge små produsenter foran store industrialiserte. Det kalles fabrikkfrykt.
Emballasje er også veldig viktig når disse kundene skal velge varer. Er det for mye emballasje? Finnes det tilsvarende produkter i løsvekt? 74 prosent av alle nordmenn har dårlig samvittighet for all søppel kaster. De vil gjerne kaste mindre hvis de kan.
Maten skal se bra ut, være sunn og produksjonen skal være etisk riktig
– OLE PETTER NYHAUG

